Jak założyć serwis internetowy?
|
|
Serwis internetowy WWW jest obecnie najtańszym narzędziem
umożliwiającym przekazywanie i udostępnianie wszelkiego rodzaju
informacji. Może on pełnić rolę sklepu, wizytówki firmy,
informatora, katalogu, forum dyskusyjnego, książki kucharskiej, banku
itp.
Do zaistnienia serwisu WWW w Internecie potrzebne są trzy
elementy:
:: witryna WWW;
:: serwer wirtualny;
:: domena.
|
Witryna WWW jest zbiorem stron, które są ze sobą połączone
w sposób umożliwiający łatwe poruszanie się po nich i szybkie
dotarcie do żądanych informacji. Poszczególne strony składają się
z różnych plików, które trzeba przygotować i umieścić na
wirtualnym serwerze. Zbudowaniem witryny oraz jej konserwowaniem można
zająć się samemu, wykorzystując do tego celu dostępne na rynku
oprogramowanie oraz darmowe narzędzia pobrane z Internetu. Można też
użyć któregoś z kreatorów udostępnianych przez portale internetowe
oferujące darmowe konta WWW. Zbudowanie witryny można również zlecić
firmie, która zajmuje się świadczeniem takich usług. Koszt
przygotowania kompletnego serwisu WWW zależy od wielu czynników, np.
ilości stron czy ilości wykorzystanej grafiki. W związku z tym wyceny
projektu można dokonać po wcześniejszym ustaleniu potrzeb klienta i określeniu
zakresu prac.
|
Zobacz ofertę
Centrix.pl dotyczącą wykonania serwisów WWW.
|
Serwerem wirtualnym określa się miejsce, w którym
fizycznie znajduje się serwis WWW. Jest to fragment twardego dysku
komputera (serwera) podłączonego na stałe do Internetu. Komputer ten
pracuje przez 24 godziny na dobę, dzięki czemu możliwy jest ciągły
i natychmiastowy dostęp do informacji zawartych na stronach WWW. Pozyskanie
wirtualnego serwera jest możliwe na kilka sposobów.
1. Porozumienie się z
zaprzyjaźnioną instytucją, firmą lub osobą prywatną posiadającą
serwer, która zgodzi się użyczyć kilkanaście MB pamięci dyskowej.
2. Założenie bezpłatnego
konta WWW na jednym z portali internetowych oferujących taką usługę.
3. Dzierżawa
wirtualnego serwera od dostawcy usług internetowych. Obecnie na rynku
jest wiele firm oferujących tego typu usługi. Ceny są zróżnicowane
i zależą od wielu czynników, takich jak wielkość przestrzeni
dyskowej, ilość skrzynek pocztowych, okres dzierżawy itp. Istotnymi
czynnikami, które należy sprawdzić przed dokonaniem wyboru firmy ISP
(Internet Service Provider) są: pakiet usług, niezawodność
infrastruktury technicznej, przepustowość łączy, jakość pomocy
technicznej itp.
|
Zobacz
ofertę Centrix.pl dotyczącą serwerów wirtualnych. |
Domena jest czymś w rodzaju osobistego adresu
internetowego, umożliwiającego połączenie z serwisem WWW. Wpisuje
się go w okienku adresowym w przeglądarce internetowej, która następnie
przeszukuje sieć i dociera do żądanej strony.
Jeśli celem serwisu WWW jest prezentacja firmy, to adres
prowadzący do niego jest również pewnego rodzaju wizytówką i
powinien być starannie dobrany. Przede wszystkim należy zadbać o to,
aby był łatwy do zapamiętania i żeby się identyfikował z konkretną
firmą. Najpopularniejsze adresy internetowe używane w Polsce mają
następującą postać: nazwafirmy.com.pl lub nazwafirmy.pl.
Administracją domen z końcówkami .pl, .com.pl oraz
innymi zajmuje się Naukowo Akademicka Sieć Komputerowa. NASK dokonuje
rejestracji i pobiera opłatę za utrzymanie domeny. W serwisie
internetowym pod adresem: http://www.nask.pl
można sprawdzić, jakie są koszty utrzymania różnych domen i czy są
dostępne te, które chcemy zarejestrować.
Jeżeli brzmienie domeny nie ma aż tak wielkiego znaczenia
to w celu uniknięcia kosztów rejestracji można skorzystać z
subdomeny. Jest to adres internetowy zbudowany na bazie czyjejś domeny
np. dostawcy usług internetowych i może mieć następującą postać: nazwafirmy.dostawcausług.com.pl,
nazwafirmy.dostawcausług.pl lub inną.
|
Zobacz
serwis internetowy NASK
|
:: Paweł Wimmer: Kurs języka HTML - poradnik
webmastera. http://webmaster.helion.pl/kurshtml/
:: Dariusz Majgier: Pełny
kurs HTML 4.01, XHTML 1.0 i CSS 2 z przykładami. http://web.reporter.pl/html/
:: Krzysztof Pikoń: Po
prostu tworzenie stron WWW. Wydawnictwo Helion S.A.,
2002.
:: Paweł Wimmer: Zostań
webmasterem!. Wydawnictwo Helion S.A., 2002.
:: Tomasz Trejderowski: Po
prostu Internet. Wydawnictwo Helion S.A., 2001.
:: Krzysztof Pikoń: PBC
Internetu. Wydanie III. Wydawnictwo Helion S.A., 2000.
:: Philip Greenspun: Publikuję w Internecie.
Poradnik Philipa i Alexa dla wydających w sieci WWW. Books &
Software Co., 2000.
|
|
|